Hope whispers; try it one more time.

Hoho.
Ganska lugnt på jobbet ikväll. Är väl kanske ganska skönt det också någon gång.
Har varit och ätit jul-lunch med min mor och mormor idag på fluxen. Smakade superbra! Jag åt av kallrätterna och gröt. Jag är ju egentligen en riktig gröt-fantast och har förut ibland ätit gröt frukost, lunch och middag. Dock har detta lugnat ned sig något och jag äter väl egentligen inte gröt allt för ofta nu för tiden...
Efter lunchen for jag och mamma till kyrkogården och tände ett ljus för morfar. Det var väldigt många som var där och tände ljus faktiskt. Riktigt mysigt. Det blir som en speciell stämning med alla de tända ljusen och de anhöriga som är på plats.

Denna jul är första gången utan morfar. Han är saknad. Den finaste och mest godhjärtade människan, min morfar. Men han har det nog bra där han är nu. Jag tror faktiskt inte att man kan lämna jordelivet på naturlig väg innan man verkligen känner sig klar för att själv vandra vidare. Men det är ju som jag tror. Det är inte alltid lätt att första, detta med döden. Men de kära vänner och anhöriga som inte längre finns kvar bland oss har nog själva valt när det har varit dags att sluta ögonen för den eviga sömnen. De har helt enkelt känt sig klara.
Det är säkert många som saknar anhöriga och vänner när det är en sån här stor familje-högtid. Jag skänker er en tanke ikväll. Det är inte lätt och man utsätts ständigt för nya prövningar i livet. Det är ett sätt att utvecklas och skapa coping-strategier för att klara nya, kommande, påfrestningar. Det är bara så... Om än det är tufft och grymt ibland.

Ojoj. Idag upptäckte jag en riktigt skrattretande sak. Jag är tjejen med koll, och kommer alltid att vara.. Hrmpf*
Men det kommer nog att bli en riktigt härlig julklapp till mig själv i alla fall. Det är ett som är säkert, om det inte har blivit något missförstånd från min sida det vill säga...

*Läs det ironiskt. Jag har nog egentligen för lite koll och flyter nog mest bara med strömmen som en död fisk med en tanke om att "det ordnar sig, det är som det ska....". Riktigt mycket bullshit ibland. Riktigt, riktigt mycket bullshit. Jag borde skaffa mig en självhjälpsbok.. Undra om ens det skulle hjälpa??

Hoppas ni alla har haft en riktigt bra julafton!
Ärligt talat, julen är nog inte riktigt något för mig.. Så jag hoppas ni andra har tagit vara på den bättre än jag. Fick ett otroligt sug att plocka bort allt julpynt idag.. Julen är ju lixom över nu.. Men jag bestämde mig för att låta det stå framme ett tag till.
Hade från början tänkt ge denna jul en riktigt ärlig chans. Försöka skaffa mig julstämning, baka, bygga pepparkakshus, göra julkort, pynta ordentligt hemma, trycka fast nejlikor på apelsiner för den goda lukten... Det enda som blev av var lite julpynt, en ljusstake, en älg/ren, en snögubbe, några flugsvampar, två tomtar, ett litet änglaspel... ja. Det var nog allt..

Men nästa år, då jäklar. Då blir det ett nytt försök.
Nu är det bara att börja ladda för det nya året som är på intågande, 2012. Here I come!!
Vad har ni för planer/löften för nästa år? Jag tänkte skriva ett inlägg om mina senare. Håll utkik!

 


Kommentera gärna!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0