Superskinny vs. ....Marilyn Monroe?

 

Jag älskar denna bild. Älskar Älskar Älskar. Det är ju bara så klockren!! Den säger väl allt?

 

Jag tycker synd om alla de tjejer/kvinnor som idag närmast svälter sig själva för att få en minimalkropp utan kurvor, med ben som sticker fram under skinnet... (jag tänker nu inte på er som har denna form på på naturlig väg, fastän ni äter och äter). De jag tänker på er de "sunda" och "friska" människor som vill gå ned i vikt, bli lite smalare, tappa alla "bildäck" eller ska man kanske kalla det för "cykeldäck" från midjan, mindre höfter, inget som hänger, inget som dallrar... "bara ett kilo till", "två kilo till, sedan är jag nog nöjd..." Frågan är om man mår bra av detta tänk? Nej, det tror i alla fall inte jag. Man kommer att bli väldigt fixerad vid sin kroppsform och det dyker upp mer och mer "fel" som man vill åtgärda. Det finns ingen som är perfekt. Det är bara så.

 

Jag vet nog nästan inte av någon som trivs med sig själv till 100%. Det tror jag är väldigt svårt att uppnå. Men man kan trivas och ACCEPTERA hur man ser ut. Jag är absolut inte 100% nöjd med mig själv, men jag accepterar hur jag ser ut. Jag tycker det är viktigare att man mår bra och känner sig frisk, kan njuta av livet och ta vara på stunderna. Jag accepterar hur jag ser ut. Det är sånhär jag är, det är på detta sätt jag är byggd. Det är bara så.

 

Men jag tycker det är hemskt med de kroppsförebilder som finns i dagens samhälle (det handlar inte om alla), många av de modeller som finns på catwalken, som visar hur kläder ska sitta, hur man ska bära upp dem etc. Många av dem har faktiskt dött på grund av sitt yrke. För att de ska hålla sig så smala har många av dem svält sig själva. Då man svälter sig bryter man ned sin egen kropp. Kroppen får inte nog med näring och energi från kosten så den börjar bryta ned sig själv. Både fett och muskler. Då musklerna börjar förtvina måste man även tänka på att hjärtat är en muskel, och den, precis som alla andra muskler, börjar brytas ned. Våran allra viktigaste muskel, som gör att vi kan leva, pumpen till hela systemet, den kan komma att kollapsa, den kommer inte att orka hela vägen. Det är detta som har hänt många av de största modellerna. Deras hjärtmuskel har brutits ned och har till slut inte längre orkat pumpa runt. Hemskt att man kan göra så mot sig själv...

 

Acceptera den du är, hur du ser ut. Vi är alla olika. Du är vacker precis som du är.

 


Kommentera gärna!
Postat av: Alice

Så sant, det är sååå fult att vara sådär smal!! åtminstone då man själv valt det. om man däremot såg ut som typ marilyn skulle man ju va rätt nöjd ;P

2012-01-20 @ 19:37:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0