Din kunskap räddar liv!

Idag har jag varit ute på cykeltur med Frida! Som jag älskar att cykla! Kommer bli många mil cykel iår kan jag lova!! Så wonderful! :) Sedan har jag lunchat med pappa, fasen så mycket folk det var och käkade samtidigt som oss... Fanns inte många lediga platser! Men jag blev mätt i magen och cyklade hem i ilfart för att hinna till föreläsningen! Idag handlar det om akut buk! väldigt intressant och det kan ju verkligen hända mycket otrevliga saker i vår lilla mage...
 
Hm, igår gjorde jag en S-HLR kurs får att kunna göra det praktiskt på skolan sen. Det jag tyckte var väldigt intressant med den var hur man gör HLR på en gravid kvinna! Någon som vet det sedan tidigare? Det är minsann inte bara att pumpa på som vanligt. Nej! Man skall lägga henne så att livmodern ej skall ligga och trycka på de stora kärlen i magen eftersom det finns risk att livmoderns tryck gör att blodet blockeras delvis eller helt på sin väg mot hjärtat. Då HLR skall påbörjas är det bäst om man kan sidoförflytta livmodern/magen till vänster.
Läs mer HÄR hur du skall gå tillväga! Din kunskap räddar liv!! :)
 

Kommentera gärna!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0