En lärdom för livet, som räddar liv!

Min handled gör ont. Det började värka igår, fattade inte vad det skulle kunna bero på, tänkte att det var en hakning av något slag... Men igårkväll förstod jag vad det berodde på. Det är ju från skolan då vi utförde HLR, kompressioner. En handled gör ont och den andra handen är öm på handryggen. Klockrent. Jag gjorde ändå inte så mycket kompressioner, jag satte PVK, drog upp "adrenalin och cordarone", i själva verket var den NaCl men i leken var det mediciner. Andrenalin skall medicineras efter tredje defibrilleringen och cordarone vid ventrikelflimmer (även det efter tredje defibrilleringen). Men som sjuksköterska måste man ha en egen delegering för att få administrera detta eller en läkarordination. Det är verkligen faschinerande. Jag fick även agera läkare nån gång under gårdagen. Tänk vilken underbar maskin vår kropp är och hur vi kan påverka den. Aja, åter till min ömma handled. Jag hoppas att jag inte ska vara tvungen att utföra HLR många gånger under min livstid. I så fall kommer jag vara sjukskiven dagen efter på grund av handledssmärta. Helt otroligt att det kan verka så. Igår då jag skulle sova var jag tvungen att håll handen helt stilla, tog panodil och smetade på voltaren gel... Jag somnade till slut, men det går fasen ont idag också... Dock är jag förberedd om någon skulle råka ut för hjärtstopp, då vet jag vad som gäller!!
 
Imorgon ska bilen få byta sulor, då åker sommardäcken på, just nu är däcken på däckhotell och mår skönt :)
 

Kommentera gärna!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0